الثلاثاء، 24 سبتمبر 2019

قبل فوات الأوان .. قصة مؤثرة

يقول رجل قبل فترة خرجت
مع امرأة غير زوجتي وكانت تلك الفكرة فكرة زوجتي حيث بادرتني بقولها :-
أعلم جيداً كم تحبها وتحبك وتشتاق لكَ؛؛؛
ان المرأة التي أرادت زوجتي ان أخرج معها وأقضي وقتاً معها هي أمي التي ترملت منذ 19 سنة؛؛؛
ولكن مشاغل العمل وحياتي اليومية
3 أطفال ومسؤوليات جعلتني لا أزورها إلا نادراً
وفي يوم اتصلت بها ودعوتها إلى العشاء؛؛؛
فسألتني امي :- هل أنت بخير..؟
فقلت لها :-
نعم أنا بخير ولكني أريد أن أخرج معك
يا أمي فقالت بتعجب.!!!
نحن فقط..؟
فقلت لها نعم
فقالت لي :- كم أتمنى ذلك؛؛؛
وفي احد الايام وبعد العمل
مررت عليها وأخذتها وعندما وصلت كانت تنتظر عند الباب مرتدية ملابس جميلة ويبدو أنه آخر فستنان قد اشتراه أبي لها قبل وفاته
ابتسمت أمي كملاك وقالت :-
قلت للجميع أنني سأخرج اليوم مع إبني
فذهبنا إلى مطعم جميل وهادئ
تمسكت أمي بذراعي وكأنها السيدة
الأولى وبعد أن جلسنا...
بدأت أقرأ قائمة الطعام حيث أنها
لا تستطيع قراءة الأحرف الصغيرة؛؛؛
وبينما كنت أقرأ كانت تنظر إلي بابتسامة عريضة على شفتيها المجعدتين
وقاطعتني قائلة :-
كنت أنا من أقرأ لك وأنت صغير
أجبتها والدموع في عيني
حان الآن موعد تسديد شيء من دينك
يا امي ارتاحي أنت يا أماه
تحدثنا كثيرا أثناء العشاء قصص
قديمة وقصص جديدة لدرجة أننا نسينا الوقت
إلى ما بعد منتصف الليل
وعندما رجعنا ووصلنا إلى باب بيتها
قالت :-
أوافق أن نخرج سوياً مرة أخرى
ولكن على حسابي فقبلت يدها وودعتها

وبعد أيام قليلة توفيت أمي
بنوبة قلبية وقد حدث ذلك بسرعة
كبيرة حيث لم أستطع عمل أي شيء لها

وبعد عدة أيام وصلني من المطعم
الذي تعشينا به أنا وأمي ورقة مع ملاحظة
مكتوبة بخطها
بني لقد دفعت الفاتورة مقدماً لاني أعلم أنني
لن أكون موجودة لقد دفعت العشاء لشخصين لك ولزوجتك لأن تلك الليلة كانت اجمل ليلة عشتها في حياتي أحبك ياولدي

همسة للجميع

سيرحلون يوما ما بأمر ربنا
فتقربوا لهم قبل ان تفقدوهم
وان كانوا رحلوا فأدعوا وترحموا لهم
قوله تعالي
( وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا )
اسأل الله العظيم ان يجعلني وإياكم من البارين بوالديهم ...

السيرة النبوية للأطفال .. الحلقة ١٠

#السيرة_النبوية_للأطفال

🌙الحلقة العاشرة🌙

🌻كان ياما كان و ما يحلي الكلام غير بذكر النبي ...

🌼.. عليه الصلاة و السلااااااااام .

🌻المسلمين سابوا مكة ... البلد الجميلة اللي فيها الكعبة ...
🌼و كانوا بيحبوها أوي ....

🌻بس سابوها غصب عنهم و سافروا الحبشة ....لييييه ؟

🌼عشان الكفار ...الأشرار كانوا بيضايقوا و يعذبوا المسلمين ...
عشان يخلوهم يعبدوا الأصنام ....

🌻و عاش المسلمين في الحبشة عند الملك الطيب

🌼اللي مش بيظلم ولا بيضايق حد
اسمه إيه الملك ده؟؟؟ ..... اسمه🌼 النجاشي🌼 .... ملك الحبشة .

🌻بس الكفار الأشرار بعتوا اتنين منهم .... و معاهم هدايا حلوة كتييير للملك النجاشي عشان يرجع المسلمين .....

🌼و إدوا الهدايا للملك و قالوله : "فيه ناس أشرار جم بلدك الحبشة ... خليهم يرجعوا معانا !!"
🌻...قصدهم علي المسلمين الطيبين

🌼الملك كان طيب و عادل ...رد عليهم و قالهم :
🌻" لأ أنا مش هخلي حد يرجع معاكم ... عشان هما دخلوا بلدي خايفين
و أنا لازم أحميهم ...و هجيبهم هنا و أسالهم عن كل حاجة " .

🌼فالملك جاب المسلمين ..... و سألهم :

🌻أنتوا ليه جيتوا عندي الحبشة ؟؟
🌼و ليه سيبتوا أهلكوا في مكة ؟ ...

🌻قام جعفر .... 🌼جعفر بن أبي طالب .... أبن عم الرسول عليه الصلاة و السلام ...و قال :

🌼يا ملك ....أحنا في مكة كنا عايشن مع أهلنا ...و كنا كلنا بنعبد الأصنام .. و مكناش عارفين الصح ..
🌻و كنا بنعامل بعض وحش ...و محدش بيهتم بقرايبه ... و بنضايق جيرانا ...و القوي بيضرب الضعيف .... و بنظلم بعض

🌻لغاية لما جه سيدنا محمد ... الصادق الأمين ...
🌼النبي اللي ربنا أختاره ....و علمنا ...علمنا الصح ....و علمنا الخير ....
🌻خلانا نعرف أن الأصنام دي متقدرش تعملنا حاجة
🌼علمنا نعبد ربنا ...و ندعي ربنا ... عشان هو بس اللي يقدر يعملنا كل حاجة .
علمنا نقول الصدق ..

🌻علمنا يبقي عندنا أمانة و نحافظ علي حاجة بعض ...
🌼علمنا نحب قرايبنا و نسأل عليهم .....
🌻علمنا نحب جيرانا و نساعدهم ...
🌼علمنا ما نأذيش الضعيف ولا اليتيم و نحافظ علي مشاعرهم و نحبهم و نساعدهم ...

🌻فسمعنا كلام سيدنا محمد ... و آمنا بيه ....
🌼لكن الكفار اللي لسه بيعبدوا الأصنام ....
🌻أذونا و عذبونا عشان يخلونا نرجع نعبد الأصنام بتاعتهم ...

🌼فجينا عندك الحبشة لما عرفنا إنك ملك عادل ... و مش بتظلم حد ...و بتدي كل إنسان حقه .

🌻فالملك بص لجعفر ...و قاله :

قولي كلام ربنا ...القرآن .... اللي سيدنا محمد علمهولكوا .

🌼جعفر قاله حاضر و فضل يقرأ قرآن " سورة مريم " .

🌻الملك الدموع نزلت كتير من عينه ... عيط عشان اتأثر بكلام ربنا ...

🌼و قال للمسلمين :
أنا مش ممكن أسلمكم للكفار أبدا .... أنتوا هتفضلوا عايشين عندي في الحبشة في أمان ...
و محدش من الكفار هيقدر يضايكوا و أنتم عندي

🌻فرجع الكفار لمكة ... و هما حاسين إنهم متغاظين أوي

🌼  ونكمل الحلقة الجاية .. 🌼

ا🌻للهم صل علي سيدنا محمد
🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
إقرأ 📚 وانشر 📬 تُؤْجَرْ

الاثنين، 9 سبتمبر 2019

السيرة النبوية للأطفال .. الحلقة ٩

#السيرة_النبوية_للأطفال

🌙الحلقة التاسعة🌙

🌻(الدعوة الجهرية )🌻

🌻لما أقول سيدنا محمد ..... ولادي الممتازين يردوا و يقولوا ...هااااا ؟
🌼.... عليه الصلاة و السلام

🌻فضل سيدنا محمد 3 سنين .... 3 سنين بيعلم الناس في السر ...
🌼 في بيت اسمه إيه ؟...دار ابن الأرقم .

🌻لغاية لما جبريل عليه السلام ... قال لسيدنا محمد .... إن ربنا بيأمره ..
🌼 أنه يعرف كلللل الناس .... و يعلن لكللللل الناس ....
يعرفهم انه النبي اللي ربنا اختاره .

🌻فسيدنا محمد جمع كلللل أهله و قرايبه ....

🌼و قالهم ... :
أنتو قرايبي و عارفين إني عمري ما قلتلكوا إلا الصدق ..
أنا ربنا أختارني إني أكون🌼 النبي 🌼...
🌻اللي هيعلمكوا و يعلم كلللل الناس .
🌼و ربنا واحد .. هو اللي خلقنا ..
🌻وما بنفعش نعبد حد تاني غير ربنا..
🌼و اللي هيعمل خير و هيطيع ربنا و يسمع كلامه
هيدخل الجنة ...
🌻و اللي هيعبد أي حاجة تانية
هيبقي من أهل النار ... "

🌼فأهله سكتوا و قعدوا يفكروا في كلامه ...
🌻إلا واحد من أهل سيدنا محمد ...
عمه ....
عمه🌻 ابو لهب🌻 ....

🌼كان عمه قلبه قاسي و من الأشرار ..
🌻و ما بيحبش يسمع كلام ربنا ....
🌼أبو لهب قال لأهله و قرايبه :
"محدش يسمع كلام سيدنا محمد ... ولا يساعده ...
🌻لو حمتوه أو ساعدتوه ... كل الناس هتحاربكوا .. و هتموتكوا !!!"

🌼بس عمه التاني أبو طالب ..كان طيب ..
🌻هو اللي ربى سيدنا محمد ... قال لأبو لهب :
" لأ!!!! أنا هقف مع سيدنا محمد .... و هساعده ...
و مش هخلي أي حد يؤذيه أو يضايقه ! "

🌼بس للأسف عمه أبو طالب كان بيعمل زي الكفار ... بيعبد الأصنام ...
🌻و خايف يبطل يعمل كده ... و خايف يسمع كلام سيدنا محمد
و يعبد ربنا بس ....لحسن الكفار يتريقوا عليه ...و يضايقوه و يشتموه .
🌼ففضل أبو طالب يعبد الأصنام و بيحمي سيدنا محمد و بيمنع أي حد إنه يؤذيه .
🌻(طب كده ...هيدخل الجنة و لا النار ؟؟ .... طبعا هيدخل النار ...
🌼لأن أي حد هيعبد حاجة غير ربنا ... هيدخل النار ...)

🌻سيدنا محمد قال لأهله .. بس لسه مقالش لأهل مكة ...
فطلع فوق جبل .... جبل جنب الكعبة .... اسمه جبل الصفا ....

🌼وقف سيدنا محمد و نده علي علي الناس ...بصوت عالي أوي ...
🌻الناس كلها اتجمعت حوالين الجبل
🌼كل أهل مكة اتجمعوا ...

🌻فسيدنا محمد سألهم : لو قلتلكم كلامي هتصدقوه ؟؟!!!
🌼فردوا و قالوا : "طبعا أنت عايش طول عمرك معانا ..
و عمرك ما قولت إلا الصدق
و عمرك أبدا ما كذبت و احنا عارفينك ..."

🌻فقالهم : ربنا أختارني إني أكون رسول .. عشان أقول لكل الناس ...
إنهم يعبدوا ربنا بس .... وحده ... عشان يدخلهم الجنة ...

🌼و اللي هيعبد الأصنام ...الحجارة اللي ما بتسمعش و لا بتكلم ولا تفهم ..
أو يعبد أي حاجة تانية غير ربنا ....هيدخل النار .... اعبدوا ربنا وحده "

🌻الناس فضلوا يفكروا في كلام سيدنا محمد ...إلا واحد ...عمه ...عمه الشرير
....أبو لهب ...بص لسيدنا محمد .... و قاله : تبا لك !!! ....

🌻دي كلمة وحشة معناها ... هتخسر و تموت ...
🌼سيدنا محمد ماردش عليه ...

🌻بس ربنا بعت الملاك جبريل" عليه السلام " يقول لسيدنا محمد كلام ربنا ....
🌼(تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ)🌼

🌻يعني ربنا قال .. أبو لهب هو اللي هيخسر و هيموت ...
و هيموت كافر و هيدخل النار .

🌼مرات أبو لهب ... كانت هي كمان ست شريرة .... اسمها أم جميل
🌻و عرفت إن ربنا بيقول إن أبو لهب هو اللي هيخسر و هيموت و هيدخل النار ...
🌼فراحت جابت حجر كبير عاوزة ترميه علي سيدنا محمد ...

🌻سيدنا محمد كان قاعد عند الكعبة و معاه سيدنا أبو بكر ...
جت مرات أبو لهب الشرير (أم جميل )
🌼و بتدور علي سيدنا محمد عشان تضربه بالحجر ..

🌻أبو بكر خاف لحسن تعمل حاجة وحشة في سيدنا محمد
بس سيدنا محمد قاله متخافش ...
🌼راحت مرات أبو لهب عند أبو بكر ...و قالت له : فين صاحبك ؟!!! فين محمد ؟؟!!!

🌻أنا لو شوفته هضربه بالحجر .
🌼يا اااااااه .... ده سيدنا محمد قاعد جنب سيدنا أبو بكر ...
بس ربنا خلاها متشوفوووش خاااالص ... عشان ربنا بيحفظ سيدنا محمد .

🌻و مشيت مرات أبو لهب !!!
🌼و سيدنا محمد قال لأبو بكر .... ربنا هو اللي خلاها متشوفنيش .

🌻بعد كده ايه اللي حصل هنعرف الحلقة الجاية إن شاء الله🌻

🌻اللهم صل علي سيدنا محمد .🌼
🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
إقرأ 📚 وانشر 📬 تُؤْجَرْ

السيرة النبوية للأطفال .. الحلقة ٨

#السيرة_النبوية_للأطفال

🌙 الحلقة الثامنة 🌙
🌻 الدعوة السرية 🌼

🌼كان يا ما كان و ما يحلي الكلام ..... غير ...... بذكر النبي .... عليه الصلاة و السلام ...

🌼سيدنا محمد و السيدة خديجة ....
🌻بعد لما رجعوا من عند ورقة ابن نوفل اطمنوا و عرفوا إن النبي اللي ربنا اختاره هو سيدنا محمد .
🌼فالسيدة خديجة آمنت بسيدنا محمد ....يعني إيه؟
🌻يعني قالت أنا هسمع كلام سيدنا محمد في كل حاجة هيقولي عليها ...
عشان هو النبي اللي هيعلمني كلام ربنا .

🌼يبقي مين أول واحد آمنت بسيدنا محمد و سمعت كلامه ؟؟
🌻السيدة خديجة .... ممتازيييييين
🌼سيدنا محمد اطمن و رجع الغار تاني ..... فوق ... فوووووق ....الجبل ....
🌻و قعد هناك يعبد ربنا ..... و يدعي ربنا .....و مرت الأيام في غار حراء
🌼و سيدنا محمد مستني جبريل "عليه السلام " يرجع تاني ...

🌻بس جبريل "عليه السلام " مجاش ....
🌼و سيدنا محمد فضل برضه يعبد ربنا ....و يدعيه
🌻و لما خلص ....
🌼نزل من الجبل عشان يرجع لبيته ....

🌻و بعدين لما وصل لآخر الجبل تحت و مشي سمع صوت بينده عليه ...
🌼بص حواليه ملقاش حد .... فبص في السما ....

🌻فشاف الملاك جبريل" عليه السلام" اللي جاله في الغار ....
🌼فخاف أوي برضه ... لأنه لسه مش متعود أنه يشوفه ...
🌻و رجع بيته بسرعة ...
🌼أول لما رجع البيت كان خايف و بيرتعش برضه ...
🌻و السيدة خديجة غطته بسرعة ...
🌼بس المرادي سيدنا محمد سمع صوت جبريل عليه السلام ...
🌻و هو بيقوله كلام ربنا .... القرآن ..
سمعه بيقول :
🌼" يا أيها المدثر ..... قم فأنذر ...."
🌻المدثر ...يعني اللي بيتغطي ...
🌼يعني يا محمد ...أنت بتتغطي عشان خايف ...متخافش... و قوم علم الناس يعبدوا ربنا ...عشان يدخلوا الجنة
🌻و قولهم اللي هيعبد الأصنام ربنا مش هيحبه و هيبقي مكانه في النار ....
فــــــــــ ......

🌼سيدنا محمد اطمن وبقي مش خايف ..
🌻و عرف إنه النبي اللي ربنا اختاره
🌼و إن جبريل هو الملاك اللي هيقوله كلام ربنا
🌻عشان سيدنا محمد يعلم الناس كلها .

🌼سيدنا محمد بدأ يقول للناس .... بس في السر
🌻يقولهم إنه النبي ... و أنهم لازم يعبدوا ربنا بس ...
🌼و يعملوا الخير و تبقي أخلاقهم طيبة .

🌻كان بيقول كده للناس في السر ... عشان الكفار ...أشرار
🌼و لو عرفوا هيؤذوه و هيضايقوا المؤمنين الطيبين .

🌻أول راجل آمن بسيدنا محمد ... يعني سمع كلامه و صدقه ...
🌼كان سيدنا أبو بكر الصديق ...ده كان صاحب سيدنا محمد ...
🌻و أبو بكر عارف من زمااان إن سيدنا محمد صادق أمين ... و عمره ما قال غير صدق ...
🌼فآمن بيه علطول .

🌻و أول ولد صغير آمن بسيدنا محمد ... أسمه علي .... سيدنا علي
🌼( هنحكلكوا عليه بعد كده قد إيه بقي بطل قوي لما كبر )
🌻كان عنده 10 سنين لما آمن بسيدنا محمد ..
🌼و بقي مؤمن طيب بيسمع كلام سيدنا محمد .

🌻و كل يوم يعدي ... ناس كمان تعرف عن سيدنا محمد ....
🌼و يبقوا مؤمنين طيبين ... بس في السر
🌻و كانوا لما يبقوا عايزين يصلوا يستخبوا ورا الجبل عشان الكفار الأشرار ما يشفوش.

🌼و كانوا بيتجمعوا في السر في بيت اسمه ....... دار ابن الأرقم ...
🌻يقعد المؤمنين الطيبين مع بعض و معاهم سيدنا محمد صلي الله عليه و سلم
🌼يعلمهم القرآن .... كلام ربنا ...
🌻و يعرفهم إن ربنا اللي خلقهم و خلق كل حاجة في الدنيا ...
🌼و إنهم يعبدوا ربنا بس ...لأن ربنا بس هو اللي يقدر يعملنا كل حاجة .
🌻و يعلمهم الأخلاق الطيبة ...
🌼الصدق و الأمانة و العطف علي المساكين و كل أعمال الخير

🌻فضل سيدنا محمد .....3 سنين ....
🌼3 سنين يقول للناس في السر ...
🌻و يعلمهم في السر ....
🌼لغاية لما جبريل " عليه السلام " قاله لازم تعرف كل الناس
🌻و تعلن للكل ... كل الناس لازم تعرف ....
🌼بس يا تري الكفار الأشرار ...لما يعرفوا هيحصل إييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
🌻هنكمل الحلقة الجاي بإذن الله

🌻اللهم صل علي سيدنا محمد .🌼
🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
إقرأ 📚 وانشر 📬 تُؤْجَرْ

أرفضه يا أمي . قصة قصيرة

-أرفضه يا أمي.بلغيه برفضي
=ترفضينه دون أن تجلسي معه؟!وماذا أقول لأبيكِ..اجلسي معه وارفضي بعدها
-لا أريد الجلوس معه يا أمي.لا أريده
أمسكتها أمها من ذراعها قائلة:أهذا دلال الفتيات.أليس هذا الذي تمنيتيه وأحببتيه..أتمارسين الجنون عليّ؟!
قالت بهدوء وثبات:سبحان مقلب القلوب ومبدل الشعور.أخبريه بالرفض.ذاهبةٌ أنا للنوم..
نفذ صبر أمها وقالت متوعدة: سأخرج لأخبرهم بأنك تستعدين أمامك ربع ساعة لتخرجي بعدي لمقابلة الناس والجلوس معه انتهينا..
وتركتها بدموعها المكتومة وروحها المكلومة وخرجت
وكما أمرتها أمها استعدت وخرجت وابتسمت شاحبة في وجوه الجميع وجلسوا جميعا سويا حتى تنحنحت أمها فأمه وخرجواثم نادوا على الآباء ليخرجوا ويتركوا باب الغرفة مفتوحا ويجلس الآباء أمامه كي يكون الاثنين على مرأى ومسمع منهما وبقت وحدها معه..نعم كان معها ولكنها كانت وحيدة
ساد الصمت لحظات حتى قطعه صوته الهامس:كيف حالك يا أميرتي؟
أجابته ببرود ووجوم:اسمي بسمة
فقال بحنوٍ بالغ:ولكنكِ أميرتي
فقالت بنفس البرود:لست أميرة أحد..ماذا تريد؟
فقال ضاحكًا:أتيت بأهلي إلي بيتك تخيلي لماذا؟!!
فقالت بثبات:لماذا؟!
فقال وقد بدأ صبره ينفذ:لأتزوجك..لأنعم برفقتك ما تبقى لي من الحياة
فقالت بسخرية:أتظنني نسيت يوم هجرك لي من عامين؟!أتظنني نسيت أنك تركتني ووليت ظهرك لي في أكثر وقت احتجتك فيه؟!أتظنني نسيت توسلاتي لك كي لا تتركني؟!والآن جئت بسهولة لتتزوجني!!
قال:فلننسى الماضي بآلامه..نحن بشر لسنا من الخطأ معصومين..أعترف بخطأي في حقك..وأعتذر وسأظل أعتذر عنه ما تبقى من عمري..أنا أحبك..لا تحرميني من وجودك
ما هذا؟! لماذا لم ينبض قلبها بشده حين قال أحبك؟! لماذا لم تطر روحها؟!!لماذا لم تشعر أنها أسعد إنسانة..نعم الغلوب تتغير وتتقلب..سبحان مقلب القلوب..تذكرت دعوة عرفة التي بكت بشدة لربها وهي تدعوها:اللهم اخرجه من قلبي خروجا تاما واختبر قلبي ان كان قد أخرجه أم لا ونجحه في ذاك الاختبار..اللهم اغفر لي تقصيري وخيانة ثقة أهلي وضعف عهدي بك اللهم أخرجه من قلبي وروحي وأرزقني بالصالح الصادق الذي يأخذني رغما عني إليك وإلى جنتك..
ابتسمت بفرح فأولى دعوات عرفة قد تحققت..ففرح هو لابتسامتها وقال:أموافقة؟!
فقالت بصدق وثبات:لا لست موافقة..قد أخرجك الله مني ومن قلبي بعد أن كنت أظن الحياة لا تكتمل بدونك فسبحانه مقلب القلوب..صدقا لم أعد أريدك..قد زهدتك ..آسفة جدا أنا غير موافقة
فقال:قد أتيتك لأصلح الأمور
فقالت والبسمة تزين وجهها:جئت متأخرًا..جئت بعد فوات أوانك..لا يهم أن تأتي..بل المهم الوقت الذي تأتي فيه..وأنت جئت بعد فوات الأوان..جئت بعد أن زهدتك..جئت وقد مُلأ قلبي بحب الله وجنته
جئت لواحدة محتلفة تماما عن تلك التي عرفتها..جئت متأخرا جدا ..
آسفة جدا..سيرزقك الله بمن هي أفضل مني..
فقال خائفا:لم أجد من هي مثلك لأجد الأفضل..
فقالت : فلتبحث مرة أخرى وتركته ودخلت غرفتها وقلبها ينبض بالفرح..وهناك كانت أمها وأمه وابتسموا لرؤيتها فرحة وظنوا أنها قد وافقت وقالت أمها بفرحة:أوجدتي فارس أحلامك؟!
فقالت بسمة مبتسمة:بل وجدت نفسي يا أمي..ثم نظرت لأمه قائلة:لم أرفضه لسوءٍ منه..إنه صالح أعترف..ولكن هناك أناسْ صالحون ولكن لا يصلحون لنا..
فقالت أمه باستسلام:كما تريدين..ربنا يسعدك وتركتهم وخرجت لابنها
أما بسمة فنظرت لها أمها بغضب وغادرت غرفتها
أما بسمة فسجدت شكرا لربها على تحقيق دعوة يوم عرفة
ونامت بسمة مبتسمة وقلبها يرفرف في السماء من فرحته
سبحان الله..هذا القلب نفسه نام العديد من الليالي يبكي فرق هذا الشخص وقسوته..والآن هو فرِح لأنه رفضه..هذا القلب نفسه دعا ربه وناجاه كثيرا أن يعود هذا الشخص إليه والآن سجد شكرا لله أنه رفضه..كيف هذا؟!
سبحانه مقلب القلوب سبحانه..
استيقظت على صوت منبهها قبل الفجر بساعة ونصف..استعدت لصلاة القيام..صلت القيام ودعت ربها كثيرا أن يرزقها ذلك الذي سيخطفها من أول لقاء وصلت الفجر وركعتي السنة
ثم حضرت جلسة الشروق وصلت ركعتيه واستعدت لجامعتها وخرجت وكأن سعادة الكون كله اجتمعت في قلبها ووجهها
كانت تسير في الطريق تبتسم للجميع ..كعادتها عندما تكون سعيدة توزع البلالين على كل طفلٍ تقابله وذهبت لكليتها وقضت محاضراتها وعند خروجها وقع نظرها عليه..من هذا الغريب الذي خطفها..خطفها!!
نعم خطفها تشعر بذلك..بدأت تحدث نفسها:بسمة!غضي بصرك الآن..لا تقولي خطفك..لم يخطفك أحد هيا إلى بيتك الآن..لا إلى بيتي كيف؟!ألن أراه مرة أخرى..لا لن تريه كفاكِ تقصيرا في حق زوجك المستقبلي هيا إلى بيتك صوني قلبك لأجله ألم تري أن ما يأتي حراما يذهب سهلا..هيا إلى بيتك
وبالفعل لامت نفسها واستقلت السيارة وذهبت إلى منزلها ولكن ما زالت تفكر به وتقول لنفسها نعم لقد خطفني ثم ترد على نفسها أنتِ يا مجنونة في مرحلة فراغ عاطفي إن مر كلبٌ بجانبكِ ستحبيه!
وترد على نفسها :يمر بي الكثيرون ولا ألتفت لهم نعم أنا أحبه هو..فتعود نفسها وتلومها:وزوجكِ المستقبلي!.فهربت من تفكيرها إلى النوم
واستيقظت على صوت أمها وهي تقول:هيا يا كسولة استيقظي واستعدي..فقالت بتكاسل:أستعد لماذا؟! فقالت أمها بفرح:جاءك عريس..فقامت بسمة فزعة:مرة أخرى من هو؟
فقالت أمها:ابن صديق أبيكِ الحميم يقول أن ابنه رآكِ اليوم  واتبعك حتى علم بيتك وأتى بهم لخطبتك ليكتشفوا أنكِ ابنة صديق الأب الحميم الذي سافر السعودية منذ عشرة أعوام..
فقالت بسمة :أخبريهم برفضي لن أترككم أنا للذهاب مع غرباء إلى السعودية
فقالت أمها مستسلمة:قومي اجلسي معه يا بسمة لن تخسري شئ.قلبي يقول أن هذا الذي سيسعدك.قومي وبعدها ارفضي كما تريدين
فقالت بسمة:وتغضبي مني مرة أخرى
فقالت أمها بهدوء:لا لن أغضب
فقامت بسمة مستسلمة واستعدت وخرجت لهم ورأته..نعم إنه هو..هو من خطفها..كيف هذا؟! يا الله كم أنت كريم..
تُرى لو كانت وافقت على عريس أمس..لا لا ..الحمد لله لم توافق
وهذا الذي خطفها لم يسلك إليها أي طريق حرام بل لجأ مباشرة لبيت أبيها..أهذه حقيقة أم أنها ما زالت تحلم استيقظت من شرودها على صوت أبيها يخبرها بأن تتقدم وجلسوا جميعا ثم انصرف الجميع ليتركوها معه تاركين الباب مفتوحا كالمرة السابقة وجلس الآباء أمام الباب ...كانت تشعر بطيفه يحاوطها..لم تكن وحيدة أبدا..بل كان معها..
بدأ يحدثها عن نفسه وأنه حافظ القرآن الكريم كاملا ومعه إجازة بحفظه..وبأنه قد عانى كثيرا ليصل إلى أن يُملأ قلبه بحب الله والسبب في ذلك أخطاء كثيرة كانت في تربيته ولذلك فقد عزم ألا يكرر هذه الأخطاء مع أولاده وسينشأهم في بيت تحفه الطاعة وحب الله..سيحفظهم القرآن من صغرهم ويربيهم عليه..سيجعلهم رمزا قويا للإسلام والمسلمين وكذلكِ هي سيعاملها كما أمره الله ورسوله لذلك لن تخاف ولن تقلق
هل لديكِ أي أسئلة ؟!
فقالت بثبات ظاهري ولكن بداخلها فرحة عارمة:لماذا أنا؟
فقال:سأخبركِ بعد العقد..هيا قومي الآن لأحادث عمي
فقالت :ألن تسمعني وتسألني
فقال:لا أنا موافق عليكِ بكل ذرةِ فيّ بقى موافقتكِ أنتِ
لم تعرف ماذا تفعل فقامت إلى غرفتها ودخلت وراءها أمها وأمه
فقالت :سأصلي استخارة أولا
فدخل أبوها قائلا:صلي استخارة أيضا للعقد..يريد أن يعقد عليكِ غدا أيضا..حاولت الرفض ولكنه مصمم وقال أنه مستعد لأي شئ غير ذلك سيعود السعودية بعد شهرين ويريدك معه
أما هي فكانت في عالم آخر..سيعقد عليها غدا!!
صلت الاستخارة..وافقت ..
تم العقد..
تُركا وحدهما تماما..نظرت إليه وكأنها لم تستوعب بعد سرعة كرم الله ومكافأته لها واستجابة دعوات عرفة كلها..لم تستوعب بعد هذه النعمة العظيمة
نظر إليها وعيناه مليئة بالحب قائلا:لم أرد أن تتحدثي أمس كي لا يتملك شيطاني منيِ وأنتِ لستِ بحلالي وأتغزل بصوتك..أما الآن وقد أصبحتي زوجتي فلتتحدثي بما شئتي..
فقالت :لماذا أنا؟!
فقال جاذبًا إياها لصدره:خطفتيني...
💜🌏💫

السبت، 7 سبتمبر 2019

السيرة النبوية للأطفال .. الحلقة ٧

#السيرة_النبوية_للأطفال

🌻الحلقة  السابعة الوحي 🌻

🌻كان يا ما كان ....... و ما يحلي الكلام .... غير ....... هاااااا؟؟
بذكر النبي عليه الصلاة و السلام ..... و الحلوين بس هما اللي بيعرفوا يقولوا
عليه الصلاة و السلام ...

آخر مرة قلنا إن سيدنا محمد بقي عنده 40 سنة
....و كان متعود يعبد ربنا فوق الجبل...
.....جوة غار ... غار حراء ..........
بس في يوم من الأيام .... في شهر رمضان ...
سيدنا محمد ....... طلع الجبل

و دخل الغار ... غار حراء ... عشان يعبد ربنا ..... زي ما هو متعود .....

🌻عارفين إيه اللي حصل ؟
ربنا اختار اليوم ده .... عشان يبعت لسيدنا محمد ملاك ... جوة الغار ..
عشان يعلم سيدنا محمد
.... هيعلمه كلام ربنا .....
هيعلمه القرآن .

🌻الملاك ده ..... اسمه إيه؟
اسمه جبريل ( عليه السلام)

سيدنا محمد قاعد جوه الغار ...... بيعبد ربنا و بيدعيه ....
جه جبريل ( عليه السلام ) لغار حراء ....
و قال لسيدنا محمد : " اقرأ "
سيدنا محمد رد : " ما أنا بقاريء " .... يعني أنا مش بعرف أقرأ .

فجبريل (عليه السلام) ضمه ... يعني حضنه جامد .... و بعدين سابه
و قاله تاني : " اقرأ "
فرد الرسول صلي الله عليه و سلم : "ما أنا بقاريء " ...... يعني أنا مش بعرف أقرأ.

فجبريل (عليه السلام) ضمه تاني ..... يعني حضنه جااامد ..... و بعدين سابه
و قاله تالت مرة : "اقرأ "

بس سيدنا محمد رد المرادي : ماذا أقرأ ؟ ..... يعني أقرا إيه؟؟؟

فجبريل (عليه السلام) قاله :

" اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ{1} خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ{2} اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ{3} الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ{4} عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ{5} "

و بعدها اختفي جبريل (عليه السلام) من الغار فجأة .

الرسول عليه الصلاة و السلام خاف أوي ....
و نزل من الجبل بسرعة ...
و هو جسمه عرقان و بيرتعش ...
جري بسرعة علي بيته ....
عند السيدة خديجة .

سيدنا محمد صلي الله عليه و سلم كان خايف ....
لأنه لسه مكنش يعرف ان جبريل ( عليه السلام ) هو ملاك من عند ربنا .
و إن ربنا بعته عشان يعلم سيدنا محمد القرآن ....كلام ربنا .....
اللي هيخلي الناس تعمل الخير و تبعد عن الشر .

أول لما السيدة خديجة فتحت ليه الباب لقته خايف أوي ....
و جسمه بيرتعش.....
قالها بسرعة : " زملوني ....زملوني " ...... يعني غطوني غطوني !!
فالسيدة خديجة بسرعة جابت غطي تقيل

..و دفته بيه ( مثل و انت بتحكي)
لأن جسمه كله كان بيترعش ....
و كانت خايفه عليه أوي ...
و بتنشف عرقه ... ( مثل إنك بتعمل كده )

لغاية لما بقي كويس
و بعدين السيدة خديجة سألته : إيه اللي حصل ؟؟
فحكي ليها كل اللي حصل ... و قالها قد إيه كان خايف .

السيدة خديجة طمنت سيدنا محمد ....
عارفين قالتله إيه ؟
قالتله :
" متخافش ...ربنا مش هيخلي أي حاجة وحشة تحصلك ..
لأنك دايما بتقول الصدق ... و دايما طيب مع كل قرايبك و بتهتم بيهم
و دايما بتريح أي إنسان تعبان .... و دايما أخلاقك أحسن أخلاق ....
و كمان بتكرم ضيوفك ....و لو أي حد حصله مشكلة علي طول بتساعده ...
فمتخافش أبدا .... عشان اللي بيعمل الأعمال الطيبة دي ربنا بيحميه "

و بعدين قالت له :
" تعالي نروح نسأل عن اللي حصل ده ... نسأل ابن عمي .... "
اسمه ..... ورقة ابن نوفل ...... كان راجل عجوووووز أويييي أوي .

و كان بيقرا كتييييييير كتير
و كان عارف إن فيه نبي ربنا هيختاره عشان يعلم الناس كلها ...
و كان عارف صفاته .

راحوا لورقة ابن نوفل ...
و حكوا ليه كل اللي حصل .
عارفين قالهم إيه ؟؟؟

بص لسيدنا محمد و قاله :
" و الله ... أنا متأكد إن انت النبي اللي ربنا اختاره ...
و اللي جالك في غار حراء هو جبريل ...
الملاك اللي ربنا بيبعته للأنبياء عشان يعلمهم
و ربنا بعته لكل الأنبياء اللي قبلك
و بعته ليك ... عشان انت النبي اللي ربنا اختاره "

بس ورقة ابن نوفل ... قاله علي حاجة كمان .... حاجة تخوف
قاله :
" خد بالك !!!!!
....أهل مكة الكفار ( الوحشين ) اللي بيعبدوا الأصنام
لما يعرفوا إنك النبي اللي ربنا أختاره هيحاربوك و هيؤذووك
و هيخلوك تمشي و تسيب مكة ... "
سيدنا محمد سأله :
هيخرجوني من مكه ؟؟؟؟؟

فرد عليه ورقة ابن نوفل : أيوة ....مفيش نبي ربنا بعته إلا ولازم يحاربه الكفار و يطردوه

ورقة ابن نوفل راجل عجوووز أوي زي ما قلنا ..
بص لسيدنا محمد و هو زعلان و قاله :
" نفسي كنت أكون شاب ..أو أكون لسه عايش لما يحاربوك
عشان أساعدك علي قد ما أقدر و أكون معاك "

و راح قايم ورقة ابن نوفل ....الراجل العجوز ...
ووطي علي راس سيدنا محمد و باس راسه (مثلي عشان تفهميه )
لما عرف إن ده الإنسان اللي ربنا اختاره عشان يكون النبي
اللي هيعلم كل الناس أوامر ربنا . 

و نكمل مع الحلوين بكرة ان شاء الله

🌻اللهم صل علي سيدنا محمد .🌼
🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻
إقرأ 📚 وانشر 📬 تُؤْجَر

و يجعل الله فيه خيرا كثيرا

و يجعل الله فيه خيرا كثيرا قال تعالى : ( وَعَاشِرُوهُنَّ بِٱلْمَعْرُوفِ ۚ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰٓ أَن تَكْرَهُواْ شَيْـ...